JOTA-JOTI 2010

Tarikh: 15-16 Oktober 2010
Masa: 8pg - 9 mlm
Tempat : Perpustakaan Batu Manikar.

JOTA-JOTI ataupun Jamboree on Air and Jamboree on Internet, adalah satu program yang dianjurkan oleh kumpulan pengakap seluruh dunia sempena sambutan Hari Pengakap Sedunia. PPM cawangan Labuan turut menganjurkan acara ini dan menjemput pengakap-pengakap sekolah untuk menyertainya.
Pengakap Kump 19 SMS Labuan turut menghantar 4 orang peserta dalam program ini diiringi oleh En Khairul Isa dan En Aizasharizam sebagai guru pengiring. Walaupun penyertaan yang sedikit memandangkan berkebetulan pelajar balik bermalam, pengalaman 4 pelajar ini akan tetap boleh dikongsikan bersama kelak.



 Antara aktiviti yang dijalankan adalah pengakap diajar cara mengadakan hubungan komunikasi melalui radio (Radio Amateur) dan internet "chatting" bagi mendekatkan persaudaraan dengan ahli-ahli pengakap lain seluruh dunia. Antara pengalaman pengakap SMSL adalah berkomunikasi dengan pengakap dari Jepun dan juga Indonesia. Selepas program ini, pengakap di anugerahkan dengan lencana JOTA-JOTI 2010.


Terima kasih kepada PPM terutama Scape Irfan, Scape Rahman dan lain-lain dari PPM Labuan dan tahniah kepada Pengakap SMSL.

BAHAN ILMIAH

-untuk perkongsian dan sebarang komen penambahbaikan dialu-alukan

Modul Excel Paper 2 (Form 2)